BİZANS RESİM SANATI - I






Roma imparatorluğu hakimiyetinde olan topraklarda yayılmaya başlayan Hristiyanlık inancı, ilk süreçte yasaklı bir din konumumdadır. Ancak kalabalık kitlelerin bu yeni dine geçişiyle giderek yayılmaya başlamıştır. I. Konstantin (M.S. 272-337) ‘in Hristiyan olması ve Hristiyanlığı imparatorluk dini ilan etmesi ile birlikte yeni bir kültür ortaya çıkmış, sanatsal anlamda da değişimlere sebep olmuştur.






Görsel 1: I. Konstantin bronz heykeli,  Capitoline Müzesi , İtalya.





Bizans resim sanatına dair 18. Yüzyıla değin bir kaynak ortada yoktur. Ancak 1843’te Adolphe Napoléon Didron’un çalışmalarıyla ortaya çıkarılan bir kaynak, Bizans resminin tekniklerine dair bilgileri içeren bir el yazmasını (Aynaroz Resim Rehberi) gün ışığına çıkarmıştır. 



BİZANS RESİM SANATININ ÖNCÜLERİ


Suriye Dura Europos’da 1922 – 37 yılları arasında yapılan kazı çalışmalarında ortaya çıkarılan fresk resimler bu konuda önemli bir öncüdür. Burada bulunan Bel (baal) Tapınağında yer alan fresklerde genellikle Tevrat sahneleri bulunmaktadır. Bu sahnelerden birinde, mimari bir yapının önünde duran 11 figür görülmektedir. Merkezdeki figür başrahip Kanon (Cannon)’dur. Alt kısımda ise adı ‘Bittanania’ olan bir kadın figürü dikkat çekmektedir. Figürlerde dikkati çeken bir diğer detay ise ‘izokefali’ denilen baş hizalarının aynı olmasıdır durumudur.




Görsel 2: Başrahip Kanon’un adağı , Bel Tapınağı , Dura Europos, Suriye





Tapınağın içerisinde yer alan diğer sahneler ise; altın buzağıya tapınma, mabedin kutsanması, Musa’nın nehirde bulunması, David’in vaftizi gibi Tevrat’tan alıntı yapan sahnelerdir.





Görsel 3: Altın buzağıya tapınma , Bel Tapınağı , Dura Europos , Suriye








                                       Görsel 4: Tapınağın kutsanması , Bel Tapınağı , Dura Europos , Suriye










                                  Görsel 5: Musa’nın nehirde bulunması , Bel Tapınağı , Dura Europos , Suriye







                      
                                Görsel 6: David’in (Davut) vaftizi, Bel Tapınağı , Dura Europos, Suriye







Bizans ikonalarının öncüsü olarak görülen Fayyum mumya portreleri, adını Mısır’da bulunan Feyyum şehrinden almaktadır. M.S. 1-3. Yüzyıl aralığına tarihlendirilen ahşap üzerine yapılmış bu portreler, kişinin sağlığındaki görünümünü yansıtır. Bu portreler dönemin insanlarına dair giyim kuşam, etnik köken gibi bilgiler vermektedir.




Görsel 7: Fayyum portreleri









Görsel 8: Portrenin mumya üzerinde kullanımı







Erken Hristiyan dönemi resim sanatının görüldüğü diğer yapılar ise katakomplardır. Yeraltında açılan tünellerden oluşan bu yapılar, genellikle mezarlık olarak kullanılırdı. Tünellerin içinde açılan nişlere defin işlemi yapılırdı. M.S. 1. Yüzyıldan M.S. 5. Yüzyıla kadar kullanılmışlardır. Ancak erken Hristiyanlık döneminde bu katakomplar aynı zamanda bir ibadethane görevi de görmüştür.
Katakomplarda bulunun duvar resimleri fresk tekniği kullanılarak yapılmıştır. Bu resimlerde Hristiyanlığa ait semboller, Tevrat konuları ve İsa’nın tavsirleri yer alır. Hristiyanlığa ait semboller arasında haç motifi, balık ve hristogram (monogram of christ) kullanımı oldukça sık görülmektedir.






                                          Görsel 9: Balık ve ekmek , Callixtus katakombu , Roma






İsa’nın havarilerinden olan Petrus (Simun) ve Andrea’nın balıkçı olması, İsa’nın ekmek ve balığı çoğaltması mucizesi, erken dönem Hristiyan sanatında balık figürünün çokça kullanılmasının nedenidir. Aynı zamanda İsa’nın sıfatlarından olan ‘Iēsous Christos, Theou Yios, Sōtēr’ ( İsa Mesih, Tanrı’nın Oğlu, Kurtarıcı) söyleminin yunanca baş harfleri ile yazılışı ( ΙΧΘΥΣ ) balık anlamına gelmektedir.




                                                      Görsel 10: Balık figürü






Görsel 11: Balık , çapa ve hristogram sembolü . San Sebastiano katakombu, Roma







Görsel 12: İyi çoban tasviri , Callixtus katakombu , Roma




İsa’nın havarilerinden olan Petrus (Simun) ve Andrea’nın balıkçı olması, İsa’nın ekmek ve balığı çoğaltması mucizesi, erken dönem Hristiyan sanatında balık figürünün çokça kullanılmasının nedenidir. Aynı zamanda İsa’nın sıfatlarından olan ‘Iēsous Christos, Theou Yios, Sōtēr’ ( İsa Mesih, Tanrı’nın Oğlu, Kurtarıcı) söyleminin yunanca baş harfleri ile yazılışı ( ΙΧΘΥΣ ) balık anlamına gelmektedir.






Görsel 13: Son akşam yemeği sahnesi, Callixtus katakombu , Roma








Görsel 14:  Hristogram sembolü ( monogram of christ)




____________________________________________________________________


KAYNAKLAR


T. Kaçar . (2008) Bizans Dünyasında İkona Tartışması , Eski Yeni Dergisi ( Sayı :11) . Sf: 68-75.

E. Özkan . (1999) Bizans Sanatına Giriş. Anka Yayınları . İstanbul.

P. Gina . 'Erken Hristiyan Sanatı' , Sanat Tarihi Ansiklopedisi (İSTANBUL,GÖRSEL YAYINLAR,1983) Cilt :1

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANTİK DÖNEM ŞEHİR MİMARİSİ VE TERMİNOLOJİSİ (YUNAN ve ROMA)

EMEVİ SANATI

BiZANS RESİM SANATI – 2